16 mai 2012

Ciorba de loboda

Nu-mi amintesc să fi făcut aceeaşi ciorbică de două ori la rând never ever! Well - iată minunea! Atât de mult i-a plăcut lui puiu această ciorbică încât am fost obligată să do it again!

Ciorba de lobodă
Ciorba de lobodă
Şi mie nici nu mi-a plăcut - nuuuuuu, nu, nu. :-) Pfaaaaaai ce bună e! Acrişoară, plină de verdeţuri, primăvară curată! 


Am ieşti la atac cu:
nouă legături de lobodă, toată roşie că e mai faină
o legătură zdravănă de ceapă verde
doi trei morcovei mititei 
o juma de ardei kapia sau ardei roşu
vreo patru cinci linguri de orez
zeamă de lămîie
un gălbenuş
smântânică
pătrunjel verde 
leuştean
ulei
sare

Toată tărăşenia a început în modul consacrat în ce mă priveşte. Tocat ceapa, morcov şi ardei kapia şi călit frumos în ulei să lase o culoare frumoasă portocalie. Chit că nu mai încape nici o culoare în ciorbica asta din cauza tupeistei ăsteia de lobode care se bagă în faţă cu nuanţa ei frumoasă de bordo. Multe reţete nu cuprind şi morcovel şi ardei - dar mie îmi plac aşa că pun.

Aşaaa. Între timp bineînţeles că hărnicia pământului aici de faţă spălase deja loboda în enşe mii de ape. O tai frumos fâşiuţe într-un balamuc desăvîrşit :-). Pare multă dar se topeşte văzând cu ochii în apa clocotindă.

Şi nici nu începe bine reţeta că s-a şi terminat. Pun în apa care fierbe legumele călite, loboda, sare şi ceva mai târziu orezul. Mai mult aştept să fiarbă orezul că în rest nici nu prea mai are ce să fiarbă - loboda e gata foarte rapid. Mai punem un morman de pătrunjel şi leuştean, of course. Apropos de leuştean şi pătrunjel. Cînd eram mică şi tăntălice moftuream la mama pe teme de pătrunjel, leuştean, frunze de ţelină, mărar şi orice alt duşman verde mai găseam prin ciorbici sau mâncărici. Biata mami încerca să explice copilului că fără pătru ciorbica ar fi o leşinată fără gust. Şi mă tot ameninţa că într-o zi îmi prezintă o ciorbică fără verdeaţă. Eeeeiiii!!! Acuşi - că am trecut de partea celaltă a cratiţei şi eu sunt aia care trebuie să se asigure că ciorba e parfum nu altceva - cine vine acasă cu ditamai buchetul de pătrunjel?!? Mofturoasa - cine altcineva!!!!
Ciorba de lobodă
Ciorba de lobodă
Bun - am terminat ciorbica de stau în poveşti? Aproape. Când a fiert tot balamucul (încerc un bob de orez şi o codiţă de lobodă) dau oala de ciorbică la o parte de pe foc şi mă pregătesc să o dreg cu smântânică. Sincer, nu ştiu de ce mă mai complic - merge perfect şi fără. Mami nu o drege şi cred că data viitoare nu mai pun nici eu smântânică. But this time I did! Deci - amestec bine bine un gălbenuş de ou cu câtă smântână am chef (după gust). Secretul e să nu fie reci sloi - deci dacă nu sunt căscată (which I usualy am) le scot din timp din frigider. Le bat bine bine bine bine şi apoi în castronul încăpător încep şi pun puţin cîte puţin un polonic cu ciorbică - amestec pânâ se omogenizează perfect de fiecare dată. Vreo trei - patru polonice merg în felul ăsta şi apoi torn tot castronul în oala cu ciorbică. Am mai povestit dar nu vreau să pun link către alte reţete şi pace!

La sfârşit de tot pun zeama de lămâie. Eu nu o pun în timp ce fierbe ciorbica - pentru căci am priceput că lui vitamina C nu-i place fiartă şi se pierde din dânsa prin fierbere. :-)

E vreo ciorbică mai uşor şi rapid de făcut pe faţa pământului? Io încă n-am descoperit. Şi e şi bună bună bună! Aşa zice şi puiu - deci nu pot să-l contrazic!

10 comentarii:

  1. Ce-mi faci tu mie!
    Ai idee de cand n-am mai mancat eu ciorba de loboda?
    Macar virtual, ma infrupt de la tine!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Te rog, cu mult drag! O seara frumoasa.

      Ștergere
  2. E foarte buna! Si mie imi place tare mult!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. E preferata noastra these days. Presimt ca o sa tot fac - asta pana apar rosile si atunci schimbam macazul cu o alta preferata de-a dumnealui.

      Ștergere
  3. Eu nu sunt deloc prietena cu loboda,dar imi place asa de mult culoarea ei.Ti-a iesit foarte frumoasa.
    Leusteanul in schimb,l-as pune si in prajituri.
    O zi buna!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Si eu m-am imprietenit bine de tot cu leusteanul, mai ales in ultmii ani - mai precis de cand gatesc. Acum e preferatul meu pentru mai toate ciorbicile.

      Ștergere
  4. Tare buna ciorba de loboda, imi place. Pup!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. E buna si sanatoasa. Si mai nou e vedeta in meniul nostru. O seara frumoasa!

      Ștergere